Steg för steg; babywrap!

När Linda hälsade på för många månader sen med en liten Mio så satt han i sitt babyskydd och var han invirad i en sån himla praktisk filt! Det var hål för bältet, så den stannade alltid kvar i skyddet. En babyskyddsfilt. Eller som jag nu googlat fram; babywrap-filt!

Hon hade fått den av någon släkting(?) som sytt den själv. Jahapp, tänkte jag, vilken tur för henne. Men igår gott folk, igår slog jag slag i saken och sydde mig en egen! Busenkelt!

Du behöver:
1 meter tyg av typ fleece.
1 meter av nåt annat tyg.
Sax.
Symaskin.
Tråd.
Sewing-skillzzz✌🏼️

Lucky me så hade jag redan skillsen, maskinen, saxen och tråden. Så nu fattades bara tygerna. Och istället för att köpa nåt dyrt fancy tyg så köpte jag en fleecefilt från Ikea 39kr, och även tyg på metervara där. 49kr. Total summa: 88kr. Nöjd!

Så, lets begin.

1) Klipp tygerna 1x1 meter.

2) Lägg rätsidorna mot varandra och vik ihop två gånger (till en liten fyrkant).

3) Måla på frihand så som jag har klippt. Klipp och veckla ut.


4) Nåla runt hela filten och sy ihop. Fortfarande räta mot räta. Och glöm inte att spara ett hål i ett av hörnen så ni kan vända den ut och in sen!!!


5) Vänd nu filten ut och in. Sen är det dags att sy den lilla huvan! Då viker ni filten dubbel och syr rätt över bah. Kolla på bilden så förstår ni..
Förslagsvis det hörnet ni lämnade öppet. Och så klippet ni av tyget.
Jag märkte att luvan blev väldigt liten när jag bara tog av så lite, så flyttade ner sömnen typ 7cm efteråt..

6) För en snyggare look så kan man sy en raksöm runt hela filten.

7) sen måttar du ut vart bältet sitter, syr raksöm runt och klipper ett jack! Vid den här tidpunkten orkade jag inte bry mig om allt vad rakt och snyggt heter, men det gjorde absolut inget - blev skit bra ändå.

8) Nu är filten klar att användas! Taadaaa:



Nu slipper man liksom klä på bebisen så mycket kläder när man ska till och från bilen i höst! Förutom att den här filten är praktisk så känns det också säkert - man ska ju ha så lite kläder som möjligt mellan sig själv och bilbältet. 

Om du inte har något snällt att säga, säg ingenting alls.

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0