Nytt BVC och barnvaktstankar.

I måndags var vi till BVC här i Valbo. Första gången, och jag skulle väl ljuga om jag sa att jag inte var nervös. Jag hoppades så innerligt att sköterskan (barnmorskan?) skulle kännas duktig och pålitlig. Och visst gjorde hon det hörrni! Vilken lättnad! Äntligen slapp vi höra nåt i stil med "oj oj vilken stor kille vi har här då höhö"... Suck. Ja, Devin är en stor kille som följer SIN kurva hur bra som helst. Försök inte intala mig nåt annat. Vatten mellan måltiderna för att inte bli så hungrig kan du dricka själv, kärring! Så ja, detta BVC känns jätte bra.

10 månader har Devin hunnit bli. Han är inte intresserad av att gå något mer, men kryper däremot sjukt fort! Och klättrar! Herrejisses vad det ska klättras här hemma. Snart 12kg lätt och 77cm lång är han. Gosisen min!

Micke har börjat prata lite lätt om att Devin ska få sova borta. Eller att vi alla sov tex hos hans föräldrar, men att Devin sover nere i deras rum och jag och Micke sover själva på övervåningen. Träna lite på barnvakt, så att säga. Vad jag sa om detta förslag? Ingenting. Blev helt chockad över förslaget. Och rädd. Efter några sekunders fundering ville jag skrika INGEN ANNAN ÄN VI SKA SOVA MED VÅR ÄLSKLING! ÄR DU DUM ELLER? LÄMNA BORT HONOM PÅ DET VISET?! HAN ÄR JU BARA EN BEBIS! MIN BEBIS! Men jag hejdade mig och sa någon i stil med; Eehhh...nja..jo, kanske. Vi kan ju hälsa på dom iallafall. Absolut.

Hur gamla var era barn när dom sov borta första gången? Och är det någon som känner igen sig i mina känslor? Fan, å ena sidan skulle det ju vara så sjukt skönt att få sova mer än 4h i streck... å andra sidan.. well... MIN BEBIS!!

(Hehe tröttisar båda två)

Om du inte har något snällt att säga, säg ingenting alls.
Postat av: Amanda

Vi har sovit borta hela familjen och mormor/morfar har nattat Vera i eget rum och vi var inte hemma under nattningen.. Nu ska vi öva farmor/farfar på rutinerna med då lille syskonet kommer juli/augusti så lär de kanske behövas barnvakt så jag skulle träna devin. Men om du är osäker gör de först hemma hos er men att nån annan sköter alla nattningsrutiner :) kanske du känner dig lugnare om du är hemma med första gången. Bara devin är trygg med personen så går de nog hur bra som helst ska du se 😃 Lycka till!

2016-04-09 @ 19:08:52
Postat av: Andréa.

Fina ni! Skönt med en bra BVC-människa som vet att ni gör det bästa för Devin. Och med det sagt, vad som är bäst för Devin att sova borta eller inte är ju också hur ni känner. Är man inte redo är det kanske inte heller nå kul? Men idén att vara i deras hus lät ju jättebra, då kan ju faktiskt Micke smyga ner och hämta honom i "värsta" fall.

Killarna har varit ungefär 5 mnd när vi har lämnat dom, men alla är olika.

Kram!

Svar: En del av mig förstår att detta är bra, och en annan del bah "nooooooooooo!" 😂🙈😋
Elin Haglund

2016-04-09 @ 21:46:24
Postat av: H

1 år och 11 mån. När lillebror kom till världen fick storebror sova borta första gången! Förstår dig precis! Inte nå konstiga känslor alls! Mammor ☺️

2016-04-09 @ 22:45:08
Postat av: Sarah

Vidar har sovit borta 3 gånger i hela sitt liv... Första gången var han över året och de andra två gångerna va för några veckor sedan å nu i natt. Jag har inte behovet om de inte är nått speciellt. Alla gör såklart som dom vill, men jag ville inte lämna bort honom.

2016-04-09 @ 22:55:19
Postat av: M.

Theo var 1 år och 8 månader. MEN, hade jag haft möjlighet hade jag absolut tagit chansen tidigare. Alvin var nog bara 7-8 månader :)

2016-04-09 @ 23:58:02
Postat av: Linda

Tänker att det är viktigt att man litar på dem man lämnar till! Mickes förslag att sova i samma hus var bra tycker jag! Bara ni kan få sova ostört och inte vaknar av "smågnäll" men om det blir riktigt jobbigt kan ni hämta honom. Bra träning tror jag! Vi har haft barnvakt tre gånger och med facit i hand var inte jag redo första gången men vi var ju typ tvungna för att få bukt med akut sömnbrist. De andra gångerna har det varit jätteskönt. Sen kan man tycka vad man vill om det, hemskt att lämna bort sin åtta-månaders kanske men för OSS har det varit ok. Alla gör det som passar deras familj ☺❤

2016-04-10 @ 08:39:04
Postat av: Linda

Barnvakt över natt 3 gånger that is, barnvakt kortare stunder ett antal fler gånger ☺

2016-04-10 @ 08:40:02

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0