Goooood moooorning!

Ja men guten morgen på er då! Sovit gott?

Jag sitter och dricker kaffe och smoothie just nu. Känner mig helt mör i kroppen efter gårdagens sex-timmar-på-en-stol möte och två-timmars-promenad-i-stan-med-tunga-boots shopping.

Men jag överlever.

Någon som dock inte verkar överleva är guzzen. Hon går runt och piper stup i kvarten. "See miig!" tror jag hon säger. Tyvärr har jag inte tid för massa lek och bus just nu. Stackars kisse.

Dessutom har hon fått gått ut på gården två gånger. Och well, det enda hon gör these days är att titta ut genom fönstret. Jag önskar att jag skulle lita på att hon kom tillbaka om jag släppte ut henne, men det gör jag inte.

Är det någon erfaren kattägare där ute som har utekatt? Hur gör man? Släpper man ut henne å bah "vi ses till lunch!" eller hur går det till? Kommer hon tillbaka? Hittar hon hem?

Hjälp!


Om du inte har något snällt att säga, säg ingenting alls.
Postat av: Anonym

Jag personligen skulle nog ha henne i koppel ute ett par veckor så hon lär sig känna igen sig sen skulle jag prova släppa henne....funkade på min katt iaf=)

2013-01-30 @ 11:54:36
Postat av: Nathalie

Sånt där tar tid med katter. Men visst är det spännande när det är dags att vänja dem ut i det gröna (vita). Var alltid med ut de första 10 gångerna, använd koppel, och halsband är jätteviktigt! Med telenummer och namn osv. Jag hade ett halsband med en bjällra på till min katt, haha. På så sätt kunde jag höra honom när han var på upptäcksfärd utan koppel. På det viset slipper du ju risken att missen släpar in småfåglar och andra djur. Bjällran hjälper.
Men var ute tillsammans med henne först, ropa på henne ibland så hon vet att du finns i närheten. Sen mot våren kan du ju kanske ha en dörr eller ett fönster öppet när hon är ute och du vill vara inne. Så att hon lätt tar sig in igen om det krisar.

2013-01-30 @ 11:57:29
Postat av: Malin

Jag har två utekatter. Mig tog de 4 månader innan jag släppte ut dem för första gången. Jag gjorde de en ledig dag och de hittade tillbaka utan problem. Du ska se att de är inga problem! :)

2013-01-31 @ 08:15:50
Postat av: Malin

Förresten, hur gammal är Guzzen? Vid ett halvår blir de ju könsmogen. Kan vara bra att tänka på om man vill göra sterilisering!

2013-01-31 @ 08:17:58
Postat av: Li

har flyttat en massa med mina katter (tycker synd om dom men så kan det bli) ovh jag har hållt dom inne i en till två månader.
då blir dom tillräckligt nyfikna på omgivningen ute men jag upplever att dom har stenkoll på vart dom bor och vart det är tryggt att komma hem till!
men det är mina kissar.
dom brukar vilja sniffa ett tag och sen komma in för något är lite läbbigt. :)
men jag har också varit med ute första gångerna. hon kommer ju att utvidga reviret allt eftersom, men till en början tar dom inte för stora steg. kram

2013-02-03 @ 12:19:04

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0