en ring blir till.

Jag börjar med att mäta ut hur mycket plåt (vi säger det om silvret som är platt.) jag behöver för det jag ska göra. I detta fall en ring till brorsan.


Sedan stämlpar jag ringen med silverstämplar + datum + ort + signatur på ena sidan (insidan) och på andra sidan valde jag att skriva 1993 HAGLUND.


När man stämlpar på en sida så blir det små små märken på andra sidan. Dessa slipar man bort. Man säger att man smärglar.


Nu är det dags att "mjuka upp" silvret så att man kan forma den rund. Efter varje gång man har stämplat ringen, eller hamrat på den så blir den hård. Därför kan det vara nödvändigt att upprepa denna procedur flera gånger. Det jag gör är att jag löder på ringen. Jag eldar alltså på ringen. Då blir den missfärgad, och för att få bort det måste man lägga ringen i ett speicellt syrabad.


Nu är ringen mjuk nog att arbeta med.
Jag slår den rund med hjälp av en gummihammare för att undvika fula märken.


När ringen är rund är det dags att löda ihop den. Då lägger man en bit lod i "springan" och värmer ringen tills den blir så pass het att lodet smälter.



Efteråt är det dags att slipa bort skarven som blev efter lodet. Sen måste man putsa och vitkoka (=vämra, bada, värma, bada, värma, bada tills finslivret kommer fram) ringen. Och sen är det klart!

Det är inte alls så enkelt som jag har visat nu. Det är mycket mer pill än sådär. Men nu har ni fått en liten inblick i hur det är att göra en enkel ring. Tyvärr så hann jag inte göra klart brorsans ring ikväll.

Men so far so good:


Vad tycker ni om designen? Jag älskar den! Är riktigt nöjd över min idé! :)

Om du inte har något snällt att säga, säg ingenting alls.
Postat av: Maja

Snyggt jobbat bruden ! You've got skills! :)

2012-03-21 @ 06:33:48
URL: http://rifika.devote.se
Postat av: Andrea.

Coolt! Jag hade inte en aning om allt krångel som ingick. Håller med föregående kommentar, du har talang!

Slösa inte bort den!

Kraaam

2012-03-21 @ 07:17:59
URL: http://elffors.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0